Kahden agilitykoiran ja yhden TOKO koiran lihashuolto ei ole siitä helpoimmasta päästä. Agility on fyysisesti erittäin rankka laji, niin ohjaajalle kuin koiralle. Vaikka kuinka hoitaisi lämmittelyt ennen treeniä ja jäähdyttelyt treenin jälkeen, tulee putkessa pyörimisiä, kaatumisia ja kaikenmoista mahdollista koiran kropalle. Erityisesti näille rämäpää yksilöille, joilla vauhti korvaa järjen. Tokossa taas kropanhallinta on vaadittavaa, jotta liikkeet voidaan suorittaa puhtaasti ja hallitusti. Toisaalta taas toispuoleisuus on sitten se mihin helposti TOKOssa sorrutaan ja se näkyy helposti myös koiran vartalossa. Meillä kuitenkin pyritään treeneissä aina muistamaan oikea, ja balansoimaan harjoitteita. Osittain myös siitä syystä, että Constalla Rally-Toko on myös tavoitteena.

Meillä rytmitys menee niin että joka toinen kuukausi fyssari ja siinä välissä aina hieroja. Eli kuukausi on aina väliä fyssari-hieroja-fyssari-hieroja jne. Tämä on ollut semmoinen sopiva tasapaino meillä. Kroppa pysyy hyvin auki ja vartalonhallinta kehittyy, mutta myös saadaan lihasjumeja (joita aina on) avattua. Koirien jumppaliikkeet päivittyvät aina fyssarikäynnillä ja kehityksen mukaan niitä sitten aina vaikeutetaan / viilataan.

Tänään taas käytiin ajelemassa Kouvuolan Evidensiaan (entinen Univet) Patricia Hirnin käsittelyyn. Ehdottomasti paras fyssari minkä minä tiedän, ja usean aktiiviharrastajan ylistämä.

Ruuti oli taas onnistunut saaman SI – nivelensä vinkuralle, ja oli koko lannerangasta taas vino. Se on jo kerran suoristettu ja pysyi hyvänä pitkään. Tiedä sitten mitä tuo meidän rämäpää hääräilee, että lannerankaan tuommoisia tällejä saa. SI-nivel on taas suoristettu, minkä myötä taas sitten koko koira on suorassa. Ruutin keskivartalon hallinta on kehittynyt todella paljon harjoitteiden myötä. Samoin myös etu- ja takapäässä on alkanut tapahtumaan kehitystä. Ruutilla on hyvin takapäässä voimaa, mutta takapään hallinnan puuttuessa voima karkaa harakoille 😉 Luvassa siis vielä kovempaa vauhtia ja tiukempia käännöksiä radalla… olen vielä ongelmissa.

Tikrulla kropassa ei taaskaan ollut mitään, pientä lihaskireyttä. Tämä taas johtuu liukkaista keleistä, ja erityisesti siitä että meidän neitihän ei kävele tien sivussa kaikkien pissojen ja kakkojen seassa. Meillä mennään keskellä tietä, oli se jäässä tai ei. No jäässähän se on ollut, joten on joutunut jännittämään vartaloaan pystyssä pysyäkseen ja jumissahan se sitten oli. Tikrun jumpat lähinnä keskittyvät dynaamiseen vartalonhallintaan. Tikrulla on niin hyvässä kunnossa etu-ja takapää, syvälihaksisto keskivartalossa on myös kehittynyt hienosti, vaikka aina se on ollut hyvä. Tikrun jumppien määrä on siis olematon verrattuna poikien jumppiin.

Consta, no se nyt on Consta. Raukka on vielä keskenkasvunen nuori, joka yrittää ymmärtää elämäänsä. Eihän sitä voi vielä tajuta, missä ne takajalat ovat ja mitä tekevät 😉 Constalla oli myös SI-nivel vinkurallaan, kuten Ruutillakin, mutta hienosti se vastasi käsittelyyn ja saatiin Constankin ranka suoraan. En voi käsittää mitä nämä pojat tekevät, että saavat lannerankansa tuollalailla vinoon ;). Constalla lähetään nyt maltillisesti kehittämään vartalonhallintaa, haetaan myös pikkuhiljaa takaosan hallintaa. Yllättäen etuosa oli yllättävän hyvällä mallilla, joten vielä ei ainakaan ole tarvetta erityisesti sitä jumpata.

Kaikilla kolmella tarvitsee myös päivittäin tehdä rintarangan liikkuvuus harjoituksia. Sheltit taitavat vaan olla niin ylpeä rotu, kulkevat pää pystyssä, mikä vaikuttaa siihen että rintarangan liikkuvuus on heikentynyt. Kuulemma lähestulkoon kaikki sheltit joutuvat tätä jumppaa tekemään. Meillä sen muutoksen on selkeiten nähnyt Ruutin kanssa. Remmilenkillä Ruutin mennessä puhdasta ravia, on pää alkanut luonnollisesti laskemaan alas, jolloin Ruutin liikkuminenkin on ollut huomattavasti vaivattomamman näköistä.

Tässä vielä meidän tämänhetkinen jumppasuunnitelma jokaiselle koiralle. Huomauttaisin vielä, että nämä harjoitukset on käyty fysioterapeutin kanssa yhdessä läpi, ja katsottu tarkkaan, että mikä harjoitus on nykyiseen koiran fyysiseen tilanteeseen sopiva.

 

RUUTI

VARTALON HALLINTA (STAATTINEN)

  • Pyydä Ruuti seisomaan niin että molemmat etujalat ovat toisella tasapainotyynyllä ja takajalat toisella. Aloita 10 sekunnista ja lisää pikkuhiljaa aikaa. – JOKA TOINEN PÄIVÄ

VARTALON HALLINTA (DYNAAMINEN) JA TAKAOSAN KÄYTTÖ

  • Harjoittele istumista ja seisomista niin että takajalat ovat epämiellyttävän alustan päällä. Pyri siihen, että liikkeet ovat mahdollisimman hitaita. 10-15 toistoa – JOKA TOINEN PÄIVÄ

ETUOSAN VAHVISTUS

  • Ruuti seisoo niin että molemmat takajalat ovat korokkeella ja molemmat etujalat tasapainotyynyllä. Siinä asennossa houkuttele makupalan perässä tekemään painonsiirtoja edestakaisin. Varmista että lapojen väli pysyy koholla ja pää alhaalla. Hitaasti, 10-15 kertaa per suunta. –JOKA TOINEN PÄIVÄ

RINTARANGAN LIIKKUVUUDEN LISÄÄMINEN

  • Varmista että Ruutin pää on alhaalla ja nosta samalla rintalastasta ylös joustaen rintarankaa. Aloita aivan edestä ja liikuta kättä taaksepäin. Liike on hyvin pieni, noin 0,5 cm. Tee liike, kun koira on lämmin, esim lenkin jälkeen. – KERRAN PÄIVÄSSÄ

TIKRU

VARTALON HALLINTA (DYNAAMINEN)

  • Pyydä hyppäämäään pallon päälle. Hetken pysähdys ja laske pois. Vuorotellen puolia, yhteensä 10 kertaa. –JOKA TOINEN PÄIVÄ

RINTARANGAN LIIKKUVUUDEN LISÄÄMINEN

  • Varmista että Tikrun pää on alhaalla ja nosta samalla rintalastasta ylös joustaen rintarankaa. Aloita aivan edestä ja liikuta kättä taaksepäin. Liike on hyvin pieni, noin 0,5 cm. Tee liike, kun koira on lämmin, esim lenkin jälkeen. – KERRAN PÄIVÄSSÄ

CONSTA

VARTALON HALLINTA

  • Consta seisoo suorassa. Siinä asennossa nostele satunnaisessa järjestyksessä kaikkia jalkoja. Ennen jokaista nostoa kohota rintakehästä selkälinjaa. 5 nostoa per jalka – 6 PÄIVÄÄ VIIKOSSA

TAKAOSAN HAHMOTUS JA LANTION ALUEEN LIHASTEN VAHVISTAMINEN

  • Consta seisoo suorassa, takajalat ”samalla viivalla”. Laita kätesi napakasti koiran lantion sivuun ja odota että se vastustaa kätesi voimaa. Pidä hetki ja irrota hitaasti. Toista sama toiselle puolelle. Tee näin 5 kertaa per puoli. -6 PÄIVÄÄ VIIKOSSA

RINTARANGAN LIIKKUVUUDEN LISÄÄMINEN

  • Varmista että Constan pää on alhaalla ja nosta samalla rintalastasta ylös joustaen rintarankaa. Aloita aivan edestä ja liikuta kättä taaksepäin. Liike on hyvin pieni, noin 0,5 cm. Tee liike, kun koira on lämmin, esim lenkin jälkeen. – KERRAN PÄIVÄSSÄ

DPP_0852

Koirien huoltoa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *